Menu

Hoe doe je BTW-aangifte?

Je hebt je eigen bedrijf opgezet en nu dien je BTW-aangifte te doen. Op het moment dat je je hebt ingeschreven als ondernemer bij de Kamer van Koophandel, melden zij je als ondernemer aan bij de Belastingdienst. Je krijgt dan ook automatisch een  BTW-identificatienummer (btw-id) en omzetbelastingnummer.

Het BTW-indentificatienummer gebruik je voor alle contacten met leveranciers en klanten en het omzetbelastingnummer gebruik je om de BTW aan te geven bij de Belastingdienst.

Een aantal dagen na je inschrijving ontvang je van de Belastingdienst een gebruikersnaam en wachtwoord, waarmee je kan inloggen in de beveiligde omgeving van de Belastingdienst. Met deze gegevens, of met je DigiD kan je de BTW-aangifte vervolgens indienen. 

Wanneer doe je BTW-aangifte?

De meeste zzp’ers moeten eens per kwartaal aangifte doen. Deze aangifte moet altijd gedaan worden in de maand na afloop van het kalender-kwartaal. Dus in de maanden januari, april, juli en oktober. Je hebt dan een maand de tijd om je aangifte in te dienen en ook te betalen.

Welke manieren zijn er om BTW-aangifte in te dienen?

Er zijn verschillende manieren om de BTW-aangifte in te dienen. De eerste optie om dit te doen is met je gebruikersnaam en wachtwoord of DigiD, zoals hierboven beschreven staat.

Mocht je gebruik maken van een boekhoudprogramma, dan is er ook vaak de mogelijkheid om de BTW-aangifte in te dienen via deze software. Let op dat je deze aangifte nog wel altijd goed controleert. Wij zien het heel vaak gebeuren dat bij de inrichting van een boekhoudprogramma de instellingen niet goed staan. Hierdoor kunnen er verkeerde boekingen op de BTW-aangifte gedaan worden, en daardoor weer verkeerde aangiftes ingediend worden.

Onderdelen BTW-aangifte

De BTW-aangifte bestaat uit vijf onderdelen:

  • Geef aan hoeveel omzet je hebt gehad binnen Nederland. Met daarin de eventuele splitsing tussen de verschillende BTW-tarieven. 21% – 9% – 0%;
  • Bereken de BTW die naar jou is verlegd (komt vaak voor in de bouw);
  • Bereken je omzet buiten Nederland. Hierin maak je ook onderscheid of het binnen of buiten de EU is;
  • Geef aan wat jij gekocht hebt in het buitenland, met een onderscheid tussen binnen en buiten de EU;
  • Geef aan hoeveel BTW jij betaald hebt op de kosten die je gemaakt hebt. En bereken tenslotte hoeveel je nu uiteindelijk gaat betalen of terugkrijgen.

 

Kom je er niet uit en wens je de hulp van een specialist? Neem gerust contact met ons op en wij helpen je verder.

ZZP administratie voor zelfstandige ondernemers

Voor een vast bedrag per maand (abonnement) ben je als zzp´er verzekerd van onbeperkt deskundig advies en actieve betrokkenheid. Vragen? ZZP-Next heeft de antwoorden. Ook handig: je boekhouding staat voortaan volledig online op een veilige plek in de cloud. Daardoor heb je altijd inzicht in actuele cijfers. Waar en wanneer je maar wilt.

ZZP-Next advies?